Corridor d'or

< Architectuur

 

De stad Montreal (Canada) heeft een prijsvraag uitgeschreven waarin zij een herstructurering van de snelweg vanuit de luchthaven tot aan het centrum van Montreal vragen waarbij zij het duurzame karakter van de stad graag weerspiegeld zien.

 

analyse

Na een grondige analyse van de 15 km lange bestaande snelweg is er een plan bedacht dat niet alleen een oplossing voor de knelpunten geeft, maar met relatief simpele oplossingen ook de leef kwaliteit rondom de corridor aanzienlijk vergroot. De knelpunten:

-slechte luchtkwaliteit

-geen herkenbaarheid onderweg

-slechte doorstroom door het mixen van lokaal en regionaal verkeer

-slechte aansluiting op het trein netwerk

 

plan

In de huidige situatie is de snelweg een lange, saaie weg zonder identiteit. In Corridor d’or worden het lokale en regionale verkeer van elkaar gescheiden. Dit resulteerde in minder knooppunten en een betere doorstroming. Daarnaast wordt de snelweg opgedeeld in 5 etappes, met elk een eigen duurzame identiteit, passend bij de omgeving waar de snelweg doorheen loopt. Zo ervaart de automobilist de verschillende karakters van het gebied en vormen de etappes een herkenning voor de automobilist. Alle etappes samen vormen een duurzaam (energie) netwerk wat de ambitie van Montreal weerspiegeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

duurzame netwerk

Dit duurzame energie netwerk bestaat uit:

-De zonnecellen langs de snelweg en op de daarvoor geschikte daken van industriële gebouwen zorgen voor energie voor de omliggende huishoudens en industrie.

-het asfalt wordt gebruikt om energie op te wekken. D.m.v. een warmtepomp kan de weg warmte opslaan en hergebruiken. Op deze manier worden de weg en omliggende bebouwing in de zomer gekoeld en in de winter verwarmd. Dit vergroot ook de veiligheid op de weg.

-naast de weg, op daken, in het park en tegen de geluidsschermen worden biofuel planten geplant. Die naast het produceren van energie ook een prachtig uitzicht geven.

-onder het Turcot knooppunt wordt het lokale regenwater opgeslagen. Het opgeslagen water kan gebruikt worden voor de omliggende industrie en heeft een positief effect op het lokale klimaat.

-en als laatste wordt er een grote hoeveelheid bomen geplant, waardoor de luchtkwaliteit verbeterd wordt en ook meer regenwater geabsorbeerd wordt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

etappen

De 5 etappen in de corridor d’or:

1. roofscapes: Herontwikkeling van de industriële en kantoor gebieden zodat ook zij een deel gaan vormen van het grotere energie netwerk. De lege daken worden voorzien van zonnecellen of biofuel planten.

2. a long road: Het asfalt van de snelweg produceert energie.

3. st. Pierre park: Dit park bereikbaar vanuit de stad en de omliggende woonwijken wordt voorzien van grote hoeveelheid diverse bomen.

4. Turcot lake: Onder dit belangrijke knooppunt wordt het lokale regenwater opgeslagen.

5. lifewall: Geluidsschermen produceren energie met biofuel planten en er worden zonnecel zuilen geplaatst.

 

Projectteam: Milena Ivkovic, Antonio Cannavacciulo en Daniëlle Bakkes.

copyright ArchitectuurLab